Langsung ke konten utama

[TUT] Root Fon Sony Xperia Neo/Neo v Firmware ICS 4.044.1.B.0.431

Tutorial kali ni MK nak ajar cara bagaimana nak root SONY XPERIA NEO / NEO V pada ANDROID 4.0.4 ICS Firmware 4.1.B.0.431.. Sony Xperia Neo telah dilancarkan pada tahun lalu.. Dan fimware asal Xperia Neo adalah ANDROID 2.3.4 GINGERBREAD, Dan sony juga mengeluarkan artikel yang akan mengUPDATE ke ICS.. Beberapa bulan yang lalu, Sony mengeluarkan ANDROID 4.0.3 ICS untuk Xperia NEO/NEO V tetapi ramai pengguna melaporkan ANDROID 4.0.3 ICS ni terdapat banyak BUGS.. Dan bulan lepas Sony melancarkan update ANDROID 4.0.4 ICS yang terbaru untuk kedua-dua NEO MT15 dan NEO V MT11i dengan firmware 4.1.B.0.431 dengan clean dari bugs2 yang di laporkan sebelum ni.. Jika korang dah update ke ANDROID 4.0.4 ICS ni, secara automatik fon korang terjadi UNROOT walaupon sebelum ini korang sudah ROOT.. Jadi hari ni, MK nak ajar cara2 nak root balik fon korang pada ANDROID 4.0.4 ICS terbaru korang..

Kalau korang mengguna ANDROID 4.0.3 dan korang boleh update ke 4.0.4.. Dan nak root device korang sangat mudah dengan menggunakan ROOT KERNAL.. Cara2 dia simple saja, korang perlu flash ROOTED KERNAL dan install  APP SUPERUSER SU kemudian korang boleh install CLOCKWORKMOD RECOVERY yang custom untuk flash firmware yang baru..

 

WARNING : MK TIDAK BERTANGGUNGJAWAB KALAU DEVICE KORANG BRICKED ATAU ROSAK..

Yang Diperlukan :

  • Sony Xperia Neo dan Neo V ICS Firmware 4.1.B.0.431 dengan LOCKED BOOTLADERS sahaja. Rooting ini xkan terjadi kalau fon korang UNLOCKED BOOTLADERS
  • Backup data2 yang penting seperti Musik, Video, Gambar, Kontek, Call Logs, MMS/GPRS setting sebelum mula proses update.
  • Minimum beteri fon korang plak mesti atas dari 70%.
  • Korang perlu DISABLE kan SECURITY SUITES Xperia korang, pergi ke SETTINGS > SECURITY > MARK “UNKNOWN SOURCES” dan tandakan.
  • Lagi sekali, dekat SETTINGS, pastikan USB DEBUGGING OPTION telah ENABLE, pergi ke SETTINGS > DEVOLEPMENT OPTION > DEVELOPMENT > USB DEBUGGING..

NOTE :  UNTUK FIRMWARE 4.1.B.0431, XDE CARA UNTUK ROOTING TETAPI KITA BOLEH ROOT DENFAN CARA YANG BERBEZA DENGAN MENUKAR VERSION KERNAL YANG LAMA.. KERANA KERNAL ICS YANG LAMA 4.0.34.1.A.0562 BOLEH ROOT DENGAN FLASH TOOL..

CARA2 FALSHING KERNEL LAMA UNTUK XPERIA NEO/NEO V

  • Bila dah siap install, korang copy file kernel yang korang download tadi MT11i_4.1.A.0.562_kernel.ftf ke C:/FLASHTOOL/FIRMWARES folder.
  • Lepas tu korang run kan flashtool.exe.. Nanti akan keluar satu window di screen pc/laptop korang macam dalam gambar dekat bawah ni

  • Klik dekat IKON KILAT di bahagian KIRI ATAS, dan akan keluar satu pop up window dengan 2 option yang berbeza, FLASHMODE dan FASTBOOT MODE.. Korang pilih FLASHMODE dan klik OK..

  • Step seterusnya, pilih MT11i_4.1.A.0.562_kernel.ftf dibahagian kiri dan jangan lupa tanda dekat NO FINAL VERIFICATION dekat bahagian kanan.. Klik OK..

  • Lepas tu akan keluar satu window dan korang perlu masuk ke FASTBOOT MODE..  korang ikut arahan dakeat window tersebut..

  • Proses ni mengambil masa dalam 2-3 minit.. Device korang akan mengambil masa yang lama untuk LOAD kernel yang baru install dan dia akan stay dekat LOGO SONY, Jadi korang risau ye, bila dah siap device akan load dengan tanpa masalah..

Sekarang korang dah berjaya install kernel lama, Jadi korang dah boleh ROOT fon korang dengan mudah..

 

STEP2 ROOT SONY XPERIA NEO/NEO V ICS 4.0.4

  • Sekarang, sambungkan fon korang dekat p/laptop via kabel USB.. kalau “PC COMPANION” prompt, korang just skip je ok..
  • Lepas tu korang tekan la button pape untuk start rooting..
  • Proses ni akan install BUSYBOX dan SUPERUSER SU dalam fon korang..
  • Bila proses dah siap, dia akan show satu dialog dengan msg “ALL DONE”. Lepas boot, fon korang akan ada satu APP SUPERUSER di app list, So, bermakna fon korang dah 100% root..

Bila dah siap rooting, lagi sekali korang perlu tukar kernel korang.. Dari kernel lama 4.1.A.0.562 ke STOCK FIRMWARE ICS 4.0.4 KERNEL 4.1.B.0.431.. Kalau korang xnak tukar pon xpe.. Hehehe..

  • Download kernel 4.1.B.0.431

- Untuk Sony Xperia Neo MT15 – Download

- Untuk Sony Xperia Neo V MT11i – Download

  • Lepas korang download kernel tu, copy file tersebut ke C:/FLASHTOOL/FIRMWARES..
  • Run kan Flashtool dan klik dekat icon kilat.. Pilih FLASHMODE..
  • Pilih base kernel untuk device korang.. Kalau device korang NEO MT15, pilih MT15 dan kalau device korang NEO V MT11i, Pilih MT11i.. Klik OK untuk start proses..

  • Bila dah siap proses flash, On kan fon korang.. So, korang terpaksa kene bersabar lagi, sebab fon korang nk load mengambil masa yang lama jugak.. So sabar la ye.. Tunggu sehingga dia boot..
  • Lepas semua dah ok, download ROOT CHECKER dalam GOOLE PLAY STORE untuk cek fon korang berjaya ROOT ke x..

So sekarang fon korang dah ROOT !!! Dengan follow step2 dekat atas dengan betol, 100% fon korang akan ROOT.. DONE !!!

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Harga Nokia Asha 308 Dual SIM

Nokia Asha 308 dalam spesifikasinya ternyata memiliki dua slot kartu GSM dalam bentuk yang mini. Hp yang masuk dalam kategori hp pintar Nokia ini juga dilengkapi dengan layar anti gores sehingga aman digunakan meskipun anda tidak memasang screenguard. Dengan harga sembilan ratusan sayangnya hp ini belum dilengkapi dengan fitur 3G atau HSDPA untuk koneksi internetnya, sehingga Gprs dan Edge masih menjadi andalannya. Spesifikasi Nokia Asha 308 Lanjutkan Baca »

[ROMs] Stock Rom HELLO KITTY Samsung Galaxy Y

  Assalamualaikum, Tengah hari ni MK nk share benda yang agak menarik minat kaum HAWA sikit.. Hahaha.. Stock rom ni dah lama dah release, mungkin dah ramai yang tahu pasal rom ni, Tp bagi yang xtahu, hah ni dia MK nak bagi tahu.. Tu dia, stock rom hello kitty, pinky pinky gitu mak.. Stock rom ni base dari  DLLD5 (Datang dari mane x taw ni).. Korang semua jangan risau ok, stock rom ni xde bug atau force close, sebab ia adalah stock original tapi yang membezakan dia je adalah THEME, SystemUI, FRAMEWOR K, Icon dll.. MK garenti la GF, Adik,Kakak,Mak korang suka kalo guna stock rom ni..     Feature : Hello kitty animated bootanimation Hello kitty boot sound Hello kitty shutdown animation   FILE DAN TOOL YANG DI PERLUKAN : Hello Kitty Stock Rom ( MIRRROR : Download ) Odin Driver (Kalo korang dah ade samsung KIES, xyah la download Driver ni ye) USB Cable PC/Laptop Samsung Galaxy Y GT-S5360 Prepa

[TUT] Cara Mendownload Video Di Youtube Tanpa Guna Applikasi

  Assalamualaikum, Pagi ni MK nak ajar korang download video dari youtube tanpa menggunakan applikasi seperti youtube downloader or tubemate..Ni cara alternatif..   Cara-cara : Bukak youtube dengan menggunakan INTERNET BROWSER korang, then pilih video yang korang nak. Lepas tu, korang edit address bar korang,.. Tukar Http://m.youtube.com/ ……. ke Http://ssyoutube.com/ ….. Then tekan go.. Bila korang dah masuk kat web page tu, korang tunggu sampai dia habis load.. Then korang pilih lah format ape yang korang nk, Dan lepas tu korang tekan kat format yang korang nak tu.. DONE